zondag 22 maart 2009

#Ding 5: Toevoegen van RSS-feeds

Eerst via de opgegeven links gezocht en toegevoegd. Het programaatje Page2RSS in de browser werkt prima op sites waar geen RSS-feedlogo te vinden is zoals onze eigen bibliotheeksite. Een enkele keer krijg ik de melding ‘Forbidden url’ of ‘The page doesn't look like valid HTML page’. Kan ook aan mijn onervarenheid liggen. Heb mijn zoon er bij geroepen, maar die kreeg het ook niet voor elkaar om zo’n pagina dan toch toe te voegen. Bij de VOB (Vereniging van Openbare Bibliotheken) krijg ik de laatste melding zelfs nadat ik de feed invoer die in een uitgebreide handleiding genoemd staat. Via de feedreader van Page2RSS lukt het gelukkig wel. Ik ben zeer te spreken over de zoekmachine van Bloglines. Ik heb veel meer gevonden dan goed voor me is.

Terwijl ik bezig ben, begint het me te dagen dat ik dit al eens eerder gedaan heb. Ik denk dat ik lang geleden al een een Netvibesaccount heb aangemaakt, maar dat ik al snel het spoor bijster raakte doordat ik te veel Rss-feeds had toegevoegd. Mijn belangstelling is te breed en je moet juist kritisch zijn om het allemaal bij te kunnen houden! Ook nu heb ik al weer veel te veel informatie in mijn Google Reader. Als ik een paar dagen oversla, dan is alles weer volgelopen. Maar… als ik het kritisch bijhoud en regelmatig berichten oversla, dan ben ik wel weer helemaal op de hoogte van de zaken die ik belangrijk vind. Vooral veel nieuwssites toegevoegd, kranten, actualiteitenprogramma’s (belangrijk voor het Inlichtingenwerk) en een aparte map aangemaakt voor boekrecensies. Zo zie ik in één oogopslag welke boeken waar besproken zijn en hoe en niet alleen in Nederlandse kranten/tijdschriften. Toch belangrijk voor een MIA en collectionneur!

1 opmerking:

  1. Het is inderdaad een valkuil om teveel feeds toe te voegen aan je reader. Zo af en toe eens kritisch naar alle feeds kijken en resoluut weggooien wat je nooit bekijkt helpt veel.

    Als je problemen blijft hebben met Page2RSS kan je ook de website feedity.com proberen. Hier kan je zelf feeds maken om aan je reader toe te voegen.

    BeantwoordenVerwijderen