maandag 15 juni 2009

Ding 21 Sociale bibliotheekcatalogi

Allereerst de begeleidende tekst van Ding 21 doorgelezen en de links gevolgd.
Wat heeft die Ann Arbor District Library een fijne catalogus, met al die extra‘s. Je zou dat ook voor je eigen catalogus willen. We maken echter nog geen gebruik van Aquabrowser op onze eigen bibliotheekwebsite. We hebben het er de afgelopen weken wel over gehad, maar het schijnt nog op enkele technische problemen te stuiten. Eén van de middelbare scholen in ons werkgebied benaderde ons of wij de Aquabrowser gebruikten, want dan konden ze nu onze catalogus opnemen in hun eigen mediatheekcatalogus, zodat leerlingen die in de mediatheek iets opzoeken, meteen toegang tot onze catalogus hebben. Het leek mij de aangewezen mogelijkheid om meer scholieren binnen te halen in onze bibliotheken. Laten we hopen dat er voor die technische problemen een oplossing gevonden wordt.
Bij WorldCat heb ik een account aangemaakt. Het zou een geweldige uitvinding zijn als alle Nederlandse bibliotheken meedoen. Als ik iets opzoek, blijken de meest nabije bibliotheken de OBA en de stadsbibliotheek van Haarlem te zijn, alleen grote bibliotheken dus. Ik zou ervoor willen pleiten dat we allemaal meedoen. Dan heeft de klant er ook meer aan.
Daarna heb ik bekeken bij de OBA hoe ‘My Discoveries’ in zijn werk gaat.
Om te oefenen even een boek over Italië opgezocht (ik heb net mijn vakantie geboekt) en tags toegevoegd. Ik ben enthousiast, al lijkt het wel wat veel om Librarything èn WorldCat èn 'My Discoveries' te gebruiken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten