maandag 1 juni 2009

Ding 18 Librarything

Begin april van dit jaar kreeg ik bij al@din de vraag of en hoe iemand zijn schaakboekenverzameling in een catalogus kon onderbrengen. Daar het niet duidelijk was of die persoon dit online wilde doen, heb ik verwezen naar het programma Adlib Lite en naar Librarything. Een hele nuttige uitvinding, zulke programma’s en zeker als je jouw boekenverzameling wilt delen, is Librarything heel geschikt.
Aangezien ik in de blog over Ding 12 (Wiki-zandbak) al de Eerste Wereldoorlog als favoriete hobby heb beschreven, koos voor mijn boekenplankje op Librarything voor boeken m.b.t. Cajun en Louisiana. Na de theorie te hebben doorgenomen, heb ik mijn boekenplankje ingevoerd. Het is uiteraard niet mijn complete bezit, want bij gebrek aan een geschikte wit eiken boekenkast zwerft nog een deel van mijn verzameling in dozen elders in huis.

Als ik kijk naar de lijst met bibliotheken die Librarything gebruiken, zie ik in Nederland de Universiteit van Utrecht en Library Institute of Social Sciences. Waarom zie ik de Peacepalace Library niet? Daarvan zie ik de bijdragen aan Librarything regelmatig in Twitter voorbij komen.
Ik heb ook even een kijkje op Dizzie.nl genomen. Ik zocht de boeken die ik net gekocht heb, 2666 van BolaƱo was niet aanwezig, maar Het manco van Georges Perec wel. Een prachtig boek waarin ik net begonnen ben, een heel boek zonder de letter 'e'. Het werd altijd onvertaalbaar geacht. Vertaler Guido van de Wiel heeft er dan ook tien jaar aan gewerkt. Wat een liefhebber!
Het lijkt me wel een goed idee om de catalogus van onze bibliotheek op Librarything te laten aansluiten.

1 opmerking:

  1. Wat super om te horen dat je LT al gelijk in de praktijk hebt kunnen brengen in advies naar klanten toe. Kijk, daar gaat het om! Ben alleen wel benieuwd wat hij/zij uiteindelijk met je advies heeft gedaan. Misschien maar eens gaan zoeken in LT naar een mooie collectie schaakboeken? ;o)

    BeantwoordenVerwijderen