dinsdag 12 mei 2009

Ding 17 Twitter



Begin januari van dit jaar heb ik een twitteraccount aangemaakt op verzoek van mijn oudste zoon (17) die wilde weten waar ik overdag mee bezig was. Hij vond dat er veel te weinig twitterati in Noord-Holland waren en had ook moeite om twitterati van zijn eigen leeftijd te vinden (inmiddels is dat wel gelukt). Als ik om me heen kijk op Twitter (rare uitdrukking eigenlijk) zie ik ook vooral mensen van mijn eigen leeftijd.
In het begin sloeg ik nog wel eens een dag over, dit tot ongenoegen van mijn zoon. Tegenwoordig – vier maanden en 816 tweets (updates) verder start ik Twitter meestal gelijktijdig met mijn e-mail op en wens ik mijn medetwitteraars goedemorgen. Mijn zoon laat zich ’s ochtends door @goedemorgenman goedemorgen wensen, maar als ik me daar nu nog zou aanmelden, dan zou ik ’s middags pas aan de beurt zijn, vrees ik en dan hoeft ‘goedemorgen’ niet zo nodig meer.
Even een stukje over mijn ervaringen. In het begin tweette ik vnl voor en naar mijn zoon en even later ook voor collega @joveen, maar allengs kwam ik al meer leuke twitteraars tegen. Ik zocht in de twittersearch op bibliotheek en library en kwam zo bij de @peacelibrary terecht. In hun following-lijst heb ik leuke twitteraars gevonden, die ik vervolgens d.n.v. Follow aan mijn account heb toegevoegd. Als ik een leuke had gevonden, keek ik weer door wie deze gevolgd werd en wie hij/zij zelf volgde en langzamerhand breidde mijn arsenaal zich uit. Ondertussen zit ik zo’n beetje wel aan mijn tax, denk ik, want na een dag werken moet ik steeds meer gemiste tweets teruglezen, zodat er me af en toe wel eens een zal ontgaan. Aan mijn zoon merk ik dat ook: hij mist wel eens een tweet die speciaal voor hem bedoeld is. Ik zou dan Direct Message kunnen gebruiken, maar dat doet voor mijn gevoel afbreuk aan het principe van Twitter. Een afgesloten account (waarbij mensen die jou willen followen eerst toestemming moeten vragen) vind ik eigenlijk maar niks.
Aanvankelijk heb ik veel informatie over Twitter verzameld en verschillende toepassingen uitgeprobeerd. Twitterclients zoals Twitterbar, Itweet en Tweetree (mooi vormgegeven). Tweetdeck vroeg van mijn computer te veel werkgeheugen. Ik heb wel bij mijn zoon gekeken hoe het er uit ziet, zeer fraai. Power Twitter 1.21 ga ik nog uitproberen. In mijn Firefox Toolbar staan bit.ly (een url-shortener, handig als je maar 140 tekens hebt)en twitthat! (om op te klikken als ik een leuke webpagina heb gevonden of een leuk filmpje, dat ik met followers wil delen).
Veel toepassingen zijn Firefox-add ons, dus als je die wilt gebruiken zul je, denk ik, Mozilla Firefox moet downloaden, een geweldige browser (internet explorer gebruik ik eigenlijk niet meer).
Afgelopen twee weken experiment in kader van Radiolab: Twitterradio, interactieve radio. Tijdens de uitzending wordt gereageerd op tweets die binnenkomen in een backchannel.
Doordat ze alle voorzien zijn van een hashtag (=onderwerpsaanduiding met een # ervoor) worden ze op dat onderwerp geselecteerd. Ontzettend grappig. De eerste uitzending was nog wat onwennig, de tweede ging al veel beter. Via onderstaande links kun je uitzendingen terugluisteren, al is het natuurlijk leuker als je in het scherm de tweets voorbij ziet komen. Hopelijk komt er nog een vervolg. Ondertussen kunnen we verder luisteren naar de internetradio van Mediaminds, waarin twitter ook regelmatig aan bod zal komen.
Heb ik nog aanbevelingen op Twittergebied. Who to follow? Voor de actualiteit en iedere dag een afsluitende muziekclip @2525; voor nieuwtjes over sociale media @erwblo (New Media), @ritanila (medebibliotheekmedewerker (BO en FO, vernieuwend voor kinderen: gaming, twitterschaak etc.)en @CleverClogs, bekend om haar presentie in @mooiweerdeleeuw, altijd druk met nieuwe media; voor sterrenkundetips en hartelijke avondwens “st*rry n*ght” @govertschilling, wetenschapsjournalist; voor literatuur en ItaliĆ«gevoel @RositaSteenbeek; voor Eerste Wereldoorlog @Yvon__H , Linkk-medewerker @bswstrwl Bas Westerweel; @Astro_Mike die nu naar de Hubble is om reparaties uit te voeren en @Astro_127, die in juni de ruimte in gaat.
Mensen die ik niet volg, maar bij wie ik wel nieuwsgierig eens een kijkje neem: @joostzwagerman (vooral leuk rond de boekenweek), @erbenwennemars (had het aanvankelijk te druk met zelf tweets schrijven om ook anderen te volgen, kreeg vast veel commentaar omdat Twitter een sociaal medium is, bedoeld voor tweerichtingsverkeer, volgt inmiddels wel tweets, maar vooral nieuwsmedia).
Links:
Itweet
Tweetree
Twitterbar
Twitterradio
Mediaminds
Twitterfans
Twitterblog

3 opmerkingen:

  1. Voor deze oefening ben je met vlag en wimpel geslaagd! Maar ik had ook niet anders verwacht aangezien ik je vaak met tweets voorbij zie komen ;o)

    BeantwoordenVerwijderen